woensdag 19 november 2014

Glutenvrij gevuld speculaas

Nadat ik pepernoten had gebakken en overal lekkere gevulde speculaas voorbij zag komen wilde ik het zelf ook wel weer bakken, maar waar had ik mijn recept gelaten.
Kon het nergens terug vinden dus maar een lieve vriendin een app. gestuurd en zij stuurde mij een foto van een recept, die ik overigs niet gebruikt heb
Ik had vorig jaar voor mijn oudste zus nog gevulde speculaas gebakken, dus ik wist dat ik ergens een recept moest hebben.
Ik nam het recept van de pepernoten en patste dat hier een daar wel aan qua hoeveelheid.
Om het niet weer kwijt te raken, plaats ik het maar op deze blog:

Ingrediƫnten:

Voor de speculaas:

150 gram roomboter.
150 gram boekweit meel.          

150 gram rijstemeel. 
200 gram donkere basterd suiker.
1 zakje vanillesuiker.
2 theelepels bakpoeder.
2 eetlepels speculaaskruiden.
1 1/2 ei.

Voor de vulling:

1 pakje spijs van Dr. Oetker 250 gram.
1 zakje amandelschaafsel.
1/2 ei losgeklopt.

Bakblik met een doorsnede van 24 cm.

Alles voor de speculaas goed door kneden en in 2 gelijke stukken verdelen, dit tussen bakpapier uitrollen en 1 gedeelte in het bakblik leggen en het andere tussen het papier laten zitten en in de koelkast leggen.
Oven voorverwarmen op 170 graden. Spijs mengen met het ei tot een mooie gladde massa. Spijs over de onderste laag speculaas smeren, dan de bovenste laag er boven op plakken en zorgen dat de randen goed dicht zitten. Ei er met een kwast over uitsmeren en bestrooien met amandelschaafsel. Als de oven warm is de speculaas afbakken in 30 minuten.








1 opmerking: